Říhání, plynatost a nadýmání: tipy, jak se jich zbavit

Říhání, plynatost a nadýmání mohou být nepříjemné a trapné. Zde se dozvíte, co tyto příznaky způsobuje – a jak je můžete redukovat na minimum.

Říhání nebo odchod plynů (flatus) je přirozený a běžný jev. Nadměrné říhání nebo plynatost doprovázené nadýmáním, bolestí nebo otokem břicha (distenze) může občas narušit každodenní činnosti nebo způsobit rozpaky. Tyto příznaky však obvykle neukazují na závažné základní onemocnění a často je lze zmírnit jednoduchou změnou životního stylu.

Pokud říhání, plynatost nebo nadýmání narušují vaše každodenní aktivity, může být něco v nepořádku. Zjistěte, jak omezit nebo se vyhnout plynatosti a bolestem při nadýmání a kdy možná budete muset navštívit lékaře.

Říhání: zbavování se přebytečného vzduchu

Říhání je způsob, jakým vaše tělo vylučuje přebytečný vzduch z horní části trávicího traktu. Většina říhání (krkání) je způsobena polykáním přebytečného vzduchu. Tento vzduch se většinou ani nedostane do žaludku, ale hromadí se v jícnu.

Přebytečný vzduch můžete spolykat, pokud jíte nebo pijete příliš rychle, mluvíte při jídle, žvýkáte žvýkačku, cucáte tvrdé bonbony, pijete sycené nápoje nebo kouříte. Někteří lidé polykají vzduch jako nervový návyk, i když nejedí ani nepijí.

Reflux kyseliny nebo gastroezofageální refluxní choroba (GERD) může někdy způsobit nadměrné říhání tím, že podporuje zvýšené polykání.

Helicobacter Pylori h.pylori

Chronické říhání může také souviset se zánětem žaludeční sliznice nebo s infekcí bakterií Helicobacter pylori, která je zodpovědná za některé žaludeční vředy. V těchto případech je říhání doprovázeno dalšími příznaky, jako je pálení žáhy nebo bolest břicha.

Jak se zbavím říhání?

  1. Jezte a pijte pomalu. Nespěchejte, budete tak polykat méně vzduchu. Snažte se jíst v klidu. Když jíte ve stresu nebo ve spěchu, polykáte více vzduchu.
  2. Vyhýbejte se syceným nápojům a pivu.
  3. Vynechejte žvýkačky a tvrdé bonbony. Když žvýkáte žvýkačku nebo cucáte tvrdé bonbony, polykáte častěji než obvykle. Část toho, co polykáte, je vzduch.
  4. Nekuřte. Když vdechujete kouř, vdechujete a polykáte také vzduch.
  5. Zkontrolujte si zubní náhradu. Špatně padnoucí zubní náhrada může způsobit, že při jídle a pití polykáte nadměrné množství vzduchu.
  6. Pohybujte se. Po jídle může pomoci krátká procházka.
  7. Léčba pálení žáhy. Při občasném mírném pálení žáhy mohou pomoci volně prodejná antacida nebo jiné prostředky. Reflux může vyžadovat léky na předpis nebo jinou léčbu.

Plynatost: hromadění plynů ve střevech

Plyn v tenkém nebo tlustém střevě je obvykle způsoben trávením nebo kvašením nestrávené potravy bakteriemi, které se nacházejí ve střevě. Plyn se může tvořit také tehdy, když trávicí systém zcela nerozloží některé složky potravin, jako je lepek, který se nachází ve většině obilovin, nebo cukr v mléčných výrobcích a ovoci. Dalšími zdroji střevních plynů mohou být:

  • zbytky jídla v tlustém střevě
  • změna bakterií v tenkém střevě
  • špatné vstřebávání sacharidů, které může narušit rovnováhu užitečných bakterií v trávicím systému
  • zácpa, protože čím déle zůstávají zbytky jídla v tlustém střevě, tím více času mají na kvašení
  • porucha trávení, jako je nesnášenlivost laktózy nebo fruktózy nebo celiakie

Jak se zbavit nadýmání a plynatosti?

Abyste předešli nadměrnému výskytu plynů, může pomoci:

  1. Vyloučit některé potraviny. Mezi nejčastější původce plynatosti patří fazole, hrách, čočka, zelí, cibule, brokolice, květák, celozrnné potraviny, houby, některé druhy ovoce a pivo a jiné sycené nápoje. Zkuste postupně vyřadit jednu potravinu a zjistěte, zda se vaše plynatost zlepší.
  2. Čtěte etikety. Pokud se vám mléčné výrobky zdají být problémem, můžete mít určitý stupeň intolerance laktózy. Věnujte pozornost tomu, co jíte, a vyzkoušejte druhy s nízkým obsahem laktózy nebo bez laktózy. Některé nestravitelné sacharidy, které se nacházejí v potravinách bez cukru (sorbitol, mannitol a xylitol), mohou také způsobovat zvýšenou plynatost.
  3. Jezte méně tučných jídel. Tuk zpomaluje trávení a dává jídlu více času na kvašení.
  4. Dočasně omezte potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Vláknina má mnoho výhod, ale mnoho potravin s vysokým obsahem vlákniny je také velkými producenty plynů.
  5. Vyzkoušejte volně prodejný léky nebo doplňky stravy.

Nadýmání: běžné, ale ne zcela objasněné

Jedná se pocit plného žaludku. Nadýmání je viditelné nebo měřitelné zvětšení břicha. Lidé často popisují břišní příznaky jako nadýmání, zejména pokud se nezdá, že by se tyto příznaky zmírnily říháním, odchodem plynů nebo stolicí.

Přesná souvislost mezi střevními plyny a nadýmáním není zcela objasněna. Mnoho lidí s příznaky nadýmání nemá ve střevech více plynu než ostatní lidé. Mnoho lidí, zejména se syndromem dráždivého tračníku nebo úzkostí, může mít spíše větší citlivost na břišní příznaky a střevní plyn než jeho nadměrné množství.

Nicméně nadýmání se dá zmírnit změnami chování, které snižují říhání, nebo změnami stravy, které snižují plynatost.

Kdy k lékaři?

Nadměrné říhání, plynatost a nadýmání často odezní samy nebo po jednoduchých lifestylových změnách. Pokud jsou to jediné příznaky, které máte, zřídkakdy představují nějaké závažné základní onemocnění.

Pokud se vaše příznaky jednoduchými změnami nezlepší, poraďte se s lékařem, zejména pokud si také všimnete:

  • průjem
  • přetrvávající nebo silné bolesti břicha
  • krvavou stolici
  • změny barvy nebo frekvence stolice
  • nechtěný úbytek hmotnosti
  • nepříjemné pocity na hrudi
  • ztráta chuti k jídlu nebo pocit rychlého nasycení

Tyto příznaky mohou signalizovat základní onemocnění zažívacího traktu.

Zdroj textu: MayoClinic